Lista publikacji - najnowsze publikacje są umieszczone chronologicznie od góry.
Redagowane prace niewspółautorskie znajdują się na dole strony.
Kolor zielony - pełna publikacja do pobrania.
Rozpowszechnianie publikacji dozwolone wyłącznie w całości.
Prosimy o zgłaszanie niedziałających linków.
53.
Krzemień, P. (2024). Czy zawsze trzeba zmniejszać prędkość przed przejściem dla pieszych? NIE – analiza literatury. Strefa BRD.
Pełna wersja artykułu (PL):
52.
Konarzewski, M., Krzemień, P. (2024). Dynamiczny pomiar prędkości pojazdu oparty na laserowej kontroli odległości. Paragraf na Drodze, (1) 67-81. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.24.003.19683
Pełna wersja artykułu (PL):
51.
Krzemień, P. (2024). Bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych – polemika. Paragraf na Drodze, (1) 7-39. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.24.001.19681
Pełna wersja artykułu (PL):
50.
Krzemień, P., Pawelec, K. J. (2023). Interpretacja prawa o ruchu drogowym przez biegłych i ekspertów. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 77-92. [Przedruk za zgodą redakcji PnD].
Pełna wersja artykułu (PL):
https://strefabrd.pl/2023/11/01/interpretacja-prawa-o-ruchu-drogowym-przez-bieglych-i-ekspertow/
49.
Krzemień, P. (2023). Wtargnięcie na jezdnię. Czym jest i jak mu zapobiegać? Strefa BRD.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://strefabrd.pl/2023/09/13/wtargniecie-na-jezdnie-czym-jest-i-jak-mu-zapobiegac/
48.
Krzemień, P. (2023). Szczególna ostrożność przy cofaniu, a możliwe zdarzenie drogowe. Strefa BRD.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://strefabrd.pl/2023/04/26/szczegolna-ostroznosc-przy-cofaniu/
47.
Krzemień, P. (2023). Pieszy „wchodzący” – zgodne wykładnie: prof. M. Matczaka, glosa mec. W. Matejko i wykład mec. T. Wolfowicza. Strefa BRD.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://strefabrd.pl/2023/04/30/pieszy-wchodzacy-krotka-wykladnia-prof-marcina-matczaka/
46.
Krzemień, P. (2023). Omówienie wyroku SA ws. wypadku na ul. Sokratesa w Warszawie – II AKa 114/22. Strefa BRD.
Pełna wersja artykułu (PL):
45.
Pawelec, K. J., Krzemień, P. (red.). (2023). Opiniowanie w sprawach przestępstw i wykroczeń drogowych. Wolters Kluwer.
Opracowane zagadnienia:
- Opinia biegłego do spraw ruchu drogowego i techniki samochodowej (256-327) [Uaktualnienie rozdziału autorstwa T. Diupero.];
- Zasady planowania eksperymentu i aktualne podejście do opiniowania zdarzeń zaistniałych w okresie ograniczonej widoczności (328-362) [aktualizacja];
- Ślady cyfrowe w rekonstrukcji zdarzeń drogowych – odbiorniki GPS, kamery samochodowe, monitoring (fotogrametria 3D), tachografy, „czarne skrzynki” i sterowniki pojazdów (362-405) [aktualizacja];
- Nietypowość rekonstrukcji z udziałem pojazdów szynowych (405-424) [aktualizacja];
- Zdarzenia pozorowane, wyłudzenia odszkodowań i cofanie drogomierzy (424-455) [aktualizacja];
- Interpretacja śladu DNA – interdyscyplinarne ustalenie osoby kierującej z zastosowaniem modelu wielobryłowego (480-505) [aktualizacja];
- Powypadkowe badania opon (505-512);
- Kryminalistyczne badanie żarówek samochodowych (512-526);
- Biegły i ekspert a kwestie prawne (630-636);
- Mnogie stany zagrożenia (636-642);
- Kontrowersje wokół pierwszeństwa pieszych na przejściach dla pieszych – nowela czerwcowa (642-660);
- Fakultatywny obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych (660-666);
- Osoba niepełnosprawna na drodze (666-667);
- Wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (667-670);
- „Lawirowanie” jednośladów, a zwłaszcza motocyklistów, między pojazdami (671-674);
- Prędkość a hamowanie awaryjne jednośladami (674-677);
- Minimalny odstęp na drogach ekspresowych i autostradach (677-680);
- Problematyka opiniowania zdarzeń z udziałem pojazdów elektrycznych (680-690).
Link do strony wydawcy (PL):
https://www.profinfo.pl/sklep/opiniowanie-w-sprawach-przestepstw-i-wykroczen-drogowych,430168.htm
44.
Krzemień, P. (2022). Znaczenie pojęcia „pieszy wchodzący” – głos polemiczny. Paragraf na Drodze, (4), 21-42. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.22.021.17417.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://www.ejournals.eu/PnD/2022/4-2022/art/23115/
43.
Krzemień, P. (2022). Fakultatywny obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych w kontekście zakazu wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd. Paragraf na Drodze. (1), 21-42. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.22.002.16238.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://www.ejournals.eu/PnD/2022/1-2022/art/21922/
42.
Krzemień, P. (2022). Właściwe postępowanie kierującego zbliżającego się do przejścia dla pieszych wynikające z PoRD. [Niepublikowane – opracowanie merytoryczne na potrzeby kampanii, dla Fundacji Truckers Life].
(PL)
41.
Krzemień, P. (2022). Właściwe postępowanie pieszego korzystającego z przejścia dla pieszych w myśl PoRD. [Niepublikowane – opracowanie merytoryczne na potrzeby kampanii dla Fundacji Truckers Life].
(PL)
40.
Krzemień, P. (2021). Zasady przekraczania jezdni przez pieszych w kontekście wypadku drogowego – zagrożenia, regulacje prawne, przeciwdziałanie oraz wsparcie ofiar. [Niepublikowane – opracowanie sporządzone w roli konsultanta merytorycznego ds. naukowych, pod kier. prof. dra hab. Brunona Hołysta, na rzecz kampanii, dla Fundacji Ubi societas, ibi ius].
(PL)
39.
Krzemień, P. (2021). Pierwszeństwo pieszego „wchodzącego” na przejście dla pieszych. Nowy przepis Prawa o ruchu drogowym w świetle procesu legislacyjnego, wystąpień posłów i senatorów oraz zasad opiniowania wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (3), 7-34.
Pełna wersja artykułu (PL):
http://www.paragraf.ies.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/12/PnD.2021.3.03.pdf
38.
Krzemień, P. (2021). Hulajnogista na jezdni o dopuszczonej prędkości powyżej 30 km/godz. Prawo Drogowe.
Pełna wersja artykułu (PL):
37.
Krzemień, P. (2020). Polemicznie w kwestii rozumienia przepisów. Konieczność rozumienia przepisów jako całości z niezbędnym uwzględnieniem orzecznictwa, innych ustaw, wykładni, piśmiennictwa oraz wiedzy specjalistycznej. Prawo Drogowe.
Pełna wersja artykułu (PL):
36.
Krzemień, P. (2020). Proponowane zmiany Ustawy PoRD w świetle Raportu ITS i KRBRD zawierającego błędne jej interpretacje, w zakresie pierwszeństwa ruchu pieszych. Opinia Sądowa [nie istnieje].
Pełna wersja artykułu (PL):
https://piotrkrzemien.pl/wp-content/uploads/2020/12/Raport-ITS-i-KRBRD-oraz-projekt-ustawy_PK.pdf
35.
Krzemień, P. (2020). Dyscyplinowanie pieszych w świetle interpelacji posła Artura Szałabawki. Prawo Drogowe.
Pełna wersja artykułu (PL):
34.
Pawelec, K. J., Krzemień, P. (red.). (2020). Wypadki i inne zdarzenia drogowe. Opiniowanie w sprawach rekonstrukcji. Wolters Kluwer.
- Zasady planowania eksperymentu i aktualne podejście do opiniowania zdarzeń zaistniałych w okresie ograniczonej widoczności (407-448);
- Ślady cyfrowe w rekonstrukcji zdarzeń drogowych – odbiorniki GPS, kamery samochodowe, monitoring (fotogrametria 3D), tachografy, „czarne skrzynki” i sterowniki pojazdów (449-502);
- Nietypowość rekonstrukcji z udziałem pojazdów szynowych (502-522);
- Interpretacja śladu DNA – interdyscyplinarne ustalenie osoby kierującej z zastosowaniem modelu wielobryłowego (554-586);
- Zdarzenia pozorowane, wyłudzenia odszkodowań i cofanie drogomierzy (586-616).
Link do strony sprzedawcy (PL):
33.
Krzemień, P. (2020). Prędkość urządzeń transportu osobistego i możliwe zagrożenia. Prawo Drogowe.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/piotr-krzemien-predkosc-uto-i-mozliwe-zagrozenia
32.
Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2018). Obliczenie prędkości i opóźnienia pojazdu z nagrania wideo przy ustawieniu kamery pod kątem 45° względem toru ruchu pojazdu. Problems of Forensic Sciences, vol. 113, (-), 91-104.
Pełna wersja artykułu (EN, PL - dalsza część artykułu):
31.
Krzemień, P., Gajek, A. (2018). Optimization of the force impulse parameters during collision of the vehicles using the evolutionary algorithm. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, vol. 421 (3), x-x. https://doi.org/10.1088/1757-899X/421/3/032015.
Pełna wersja artykułu (EN):
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/421/3/032015
30.
Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2017). Wpływ kąta usytuowania optycznej osi kamery monitoringu względem jezdni na odczyt prędkości i opóźnienia hamowania pojazdu z zapisu wideo. Część 1. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 167-177.
(PL)
29.
Krzemień, P. (2016). Optymalizacja modelu zderzenia pojazdów metodą ewolucyjną. [Nieopublikowana rozprawa doktorska]. Politechnika Krakowska.
Informacja o źródle i streszczenie (PL):
http://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetailsRPK&rId=65198
28.
Krzemień, P. (2016). Regulacje ruchu drogowego i ich wpływ na zachowania kierowców – zaufanie do prawa. Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze – Lektury Elektroniczne.
Pełna wersja artykułu (PL):
http://www.zielona-gora.po.gov.pl/magazyn/upload/lektury_elektroniczne/2016-zaufanie-do-prawa-pk.pdf
27.
Krzemień, P. (2015). Stopień zachmurzenia a widoczność w czasie zmierzchu. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 203-214.
Informacja o źródle (PL):
https://arch.ies.gov.pl/index.php/2015pnd?view=article&id=956:numer-specjalny-2015&catid=15:pnd
26.
Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2015). Zapis z kamer samochodowych jako źródło informacji o prędkości pojazdów. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 187-202.
Informacja o źródle (PL):
https://arch.ies.gov.pl/index.php/2015pnd?view=article&id=956:numer-specjalny-2015&catid=15:pnd
25.
Krzemień, P., Gajek, A., Kędziora, K. (2014). Algorytm ewolucyjny jako wiarygodna metoda modelowego opisu zderzeń pojazdów. W: W. Mitianiec (red.), Eksploatacja i bezpieczeństwo pojazdów (71-87), Politechnika Krakowska.
Informacja o źródle (PL):
https://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetailsBPP%26rId=48125
24.
Krzemień P. (2014). Wpływ warunków pogodowych na natężenie oświetlenia słonecznego w kontekście planowania eksperymentu widoczności. Paragraf na Drodze, (7), 29-39.
Streszczenie (PL):
23.
Krzemień, P., Kędziora, K., Wach, W. (2013). Optymalizacja zderzenia pojazdów z uwzględnieniem parametrów ruchu pozderzeniowego. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 165-178.
Streszczenie (PL):
https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2013_PnD/Paragraf_Specjalny_2013.pdf
22.
Krzemień, P. (2013). Używanie świateł drogowych - obowiązek czy zalecenie? Paragraf na Drodze, (6), 71-77.
Streszczenie i źródło (PL):
21.
Krzemień, P., Unarski, J., Grzegorski, R. (2013). GPS receivers as sources of digital evidence. Problems of Forensic Sciences, vol. 95 (XCV), 651-669.
Pełna wersja artykułu (EN, PL-dalsza część artykułu):
20.
Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W. (2012). Usage of acceleration sensors for measuring the parameters of car curvilinear movement – comparison of results of simulation and experimental researches. Machine Dynamics Researches, vol. 36 (3), 45-52.
Streszczenie (EN):
19.
Krzemień, P. (2012). Dyskusja nad kryteriami optymalizacji zderzenia pojazdów. Paragraf na Drodze, (10), 33-44.
Streszczenie i źródło (PL):
18.
Krzemień, P., Gajek, A. (2012). Wpływ postaci funkcji jakości oraz wag kryteriów cząstkowych na wyniki optymalizacji zderzenia metodą genetyczną. Czasopismo Techniczne Mechanika, 5-M (10), 173-183.
Pełna wersja artykułu (PL):
http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i1/i5/i6/i3/i6/r15636/KrzemienP_WplywPostaci.pdf
17.
Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W., Waluś, K. J. (2012). Wykorzystanie czujników przyspieszeń do pomiarów parametrów krzywoliniowego ruchu samochodu – porównanie wyników badań symulacyjnych i eksperymentalnych. Materiały XX Francusko-Polskiego Seminarium Mechaniki, (-) 51-57.
(PL)
16.
Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W. (2012). Problematyka interpretacji danych z wybranych urządzeń rejestrujących parametry ruchu pojazdów. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 57 (2), 103-112.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://tech-rol.eu/images/Archiwum_X/2019/05/2012_2_19KKW.pdf
15.
Krzemień, P. (2012). Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Badania Wypadków Drogowych – EVU 2011. Paragraf na Drodze, (1), 65-77.
Streszczenie (PL):
14.
Ciępka, P., Reza, A., Krzemień, P. (2011). Vliv zlepšených ţárovek na úroveň osvětlení vozovek a viditelnost chodců. In Sborník příspěvků XV. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod (Vol. 1).
Informacje o źródle:
brak
13.
Krzemień, P., Gajek, A. (2011). Wpływ współczynnika restytucji i kąta stożka tarcia na wyliczaną prędkość w zderzeniach – algorytm ewolucyjny jako narzędzie obliczeń. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 221-239.
Streszczenie (PL):
https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2011_PnD/Numer%20specjalny%202011.pdf
12.
Krzemień, P., Unarski, J. (2011). Wykorzystanie możliwości rejestracyjnych odbiorników GPS w rekonstrukcji wypadków drogowych (kontynuacja badań). Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 219-239.
Streszczenie (PL):
https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2011_PnD/Numer%20specjalny%202011.pdf
11.
Unarski, J., Krzemień, P. (2011). Making use of the recording capabilities of GPS receivers in road accident reconstruction. Published by Graz University of Technology, 191-201.
Streszczenie (EN):
10.
Grzegorski, R., Krzemień, P. (2011). Systemy rejestracji i przekazywania danych GPS. Paragraf na Drodze, (6), 57-69.
Streszczenie (PL):
9.
Krzemień, P., Gajek, A. (2011). Powypadkowa ocena stanu samochodowych płynów hamulcowych. Paragraf na Drodze, (5), 46-57.
Streszczenie (PL):
8.
Krzemień, P. (2011). Wpływ współczynników restytucji i tarcia w węźle zderzenia na przedzderzeniowe prędkości pojazdów. Optymalizacja jako narzędzie obliczeń. Paragraf na Drodze, (4), 28-43.
Streszczenie (PL):
7.
Krzemień, P., (2010). Możliwość oceny stanu technicznego płynu hamulcowego w systemie diagnostyki pokładowej hamulców. Logistyka, (6). [wersja drukowana – styczeń 2011].
Streszczenie (PL):
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPGA-0002-0038
6.
Krzemień, P. (2010). Wykorzystanie możliwości rejestracyjnych odbiorników GPS w rekonstrukcji wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (10), 59-72.
Streszczenie (PL):
http://www.paragraf.ies.krakow.pl/paragraf-na-drodze-102010/#more-263
5.
Krzemień, P. (2010). Nadmierna prędkość jako zagrożenie zwiększające następstwa wypadków. Paragraf na Drodze, (5), 55-67.
Streszczenie (PL):
(błędny link na stronie PnD)
4.
Krzemień, P. (2010). Nieustąpienie pierwszeństwa a rzeczywista przyczyna wypadku. Propozycja ilościowej oceny problemu. Paragraf na Drodze, (3), 58-70.
Streszczenie (PL):
(błędny link na stronie PnD)
3.
Ciępka, P., Reza, A., Krzemień, P. (2009). Wpływ ulepszonych żarówek halogenowych na natężenie oświetlenia i widoczność pieszych. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 183-191.
Streszczenie (PL):
https://arch.ies.gov.pl/index.php/2009pnd?view=article&id=1045:numer-specjalny-2009&catid=15:pnd
2.
Kędziora, K., Krzemień, P. (2009). Ortofotomapa jako narzędzie w opiniowaniu wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (9), 32-40.
Streszczenie (PL):
1.
Szadziul, R., Krzemień, P. (2006). Zdalne szkolenie kierowców z zakresu mechaniki ruchu samochodu – właściwe odstępy między pojazdami. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, (I), 109-115.
Pełna wersja artykułu (PL):
https://piotrkrzemien.pl/wp-content/uploads/2020/04/2006_Odstępy-między-pojazdami_RS_PK.pdf
Redakcja prac niewspółautorskich
Lipiński, K. (2016). Miejsce zdarzenia a zabezpieczony materiał dowodowy. Opinia Sądowa. (red. Krzemień, P.) [strona nie istnieje]
Pełna wersja artykułu (PL):