Publikacje

Lista publikacji - najnowsze publikacje są umieszczone chronologicznie od góry.

Redagowane prace niewspółautorskie znajdują się na dole strony.

Kolor zielony - pełna publikacja do pobrania.

Rozpowszechnianie publikacji dozwolone wyłącznie w całości.

Prosimy o zgłaszanie niedziałających linków.


51.

Krzemień, P. (w druku). Bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych – polemika. Paragraf na Drodze.

Pełna wersja artykułu (PL):


50.

Krzemień, P., Pawelec, K. J. (2023). Interpretacja prawa o ruchu drogowym przez biegłych i ekspertów. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 77-92. [Przedruk za zgodą redakcji PnD].

Pełna wersja artykułu (PL):

https://strefabrd.pl/2023/11/01/interpretacja-prawa-o-ruchu-drogowym-przez-bieglych-i-ekspertow/


49.

Krzemień, P. (2023). Wtargnięcie na jezdnię. Czym jest i jak mu zapobiegać? Strefa BRD.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://strefabrd.pl/2023/09/13/wtargniecie-na-jezdnie-czym-jest-i-jak-mu-zapobiegac/


48.

Krzemień, P. (2023). Szczególna ostrożność przy cofaniu, a możliwe zdarzenie drogowe. Strefa BRD.

Pełna wersja artykułu (PL):


47.

Krzemień, P. (2023). Pieszy „wchodzący” – zgodne wykładnie: prof. M. Matczaka, glosa mec. W. Matejko i wykład mec. T. Wolfowicza. Strefa BRD.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://strefabrd.pl/2023/04/30/pieszy-wchodzacy-krotka-wykladnia-prof-marcina-matczaka/


46.

Krzemień, P. (2023). Omówienie wyroku SA ws. wypadku na ul. Sokratesa w Warszawie – II AKa 114/22. Strefa BRD.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://strefabrd.pl/2023/04/07/uzasadnienie-prawomocnego-wyroku-ws-glosnego-wypadku-na-ul-sokratesa-w-warszawie-kwestie-przyczynienia-sie-pieszego/


45.

Pawelec, K. J., Krzemień, P. (red.). (2023). Opiniowanie w sprawach przestępstw i wykroczeń drogowych. Wolters Kluwer.

Opracowane zagadnienia:

  1. Opinia biegłego do spraw ruchu drogowego i techniki samochodowej (256-327) [Uaktualnienie rozdziału autorstwa T. Diupero.];
  2. Zasady planowania eksperymentu i aktualne podejście do opiniowania zdarzeń zaistniałych w okresie ograniczonej widoczności (328-362) [aktualizacja];
  3. Ślady cyfrowe w rekonstrukcji zdarzeń drogowych – odbiorniki GPS, kamery samochodowe, monitoring (fotogrametria 3D), tachografy, „czarne skrzynki” i sterowniki pojazdów (362-405) [aktualizacja];
  4. Nietypowość rekonstrukcji z udziałem pojazdów szynowych (405-424) [aktualizacja];
  5. Zdarzenia pozorowane, wyłudzenia odszkodowań i cofanie drogomierzy (424-455) [aktualizacja];
  6. Interpretacja śladu DNA – interdyscyplinarne ustalenie osoby kierującej z zastosowaniem modelu wielobryłowego (480-505) [aktualizacja];
  7. Powypadkowe badania opon (505-512);
  8. Kryminalistyczne badanie żarówek samochodowych (512-526);
  9. Biegły i ekspert a kwestie prawne (630-636);
  10. Mnogie stany zagrożenia (636-642);
  11. Kontrowersje wokół pierwszeństwa pieszych na przejściach dla pieszych – nowela czerwcowa (642-660);
  12. Fakultatywny obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych (660-666);
  13. Osoba niepełnosprawna na drodze (666-667);
  14. Wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (667-670);
  15. „Lawirowanie” jednośladów, a zwłaszcza motocyklistów, między pojazdami (671-674);
  16. Prędkość a hamowanie awaryjne jednośladami (674-677);
  17. Minimalny odstęp na drogach ekspresowych i autostradach (677-680);
  18. Problematyka opiniowania zdarzeń z udziałem pojazdów elektrycznych (680-690).

Link do strony wydawcy (PL):

https://www.profinfo.pl/sklep/opiniowanie-w-sprawach-przestepstw-i-wykroczen-drogowych,430168.htm


44.

Krzemień, P. (2022). Znaczenie pojęcia „pieszy wchodzący” – głos polemiczny. Paragraf na Drodze, (4), 21-42. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.22.021.17417.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://www.ejournals.eu/PnD/2022/4-2022/art/23115/


43.

Krzemień, P. (2022). Fakultatywny obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych w kontekście zakazu wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd. Paragraf na Drodze. (1), 21-42. https://doi.org/10.4467/15053520PnD.22.002.16238.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://www.ejournals.eu/PnD/2022/1-2022/art/21922/


42.

Krzemień, P. (2022). Właściwe postępowanie kierującego zbliżającego się do przejścia dla pieszych wynikające z PoRD. [Niepublikowane – opracowanie merytoryczne na potrzeby kampanii, dla Fundacji Truckers Life].

(PL)


41.

Krzemień, P. (2022). Właściwe postępowanie pieszego korzystającego z przejścia dla pieszych w myśl PoRD. [Niepublikowane – opracowanie merytoryczne na potrzeby kampanii dla Fundacji Truckers Life].

(PL)


40.

Krzemień, P. (2021). Zasady przekraczania jezdni przez pieszych w kontekście wypadku drogowego – zagrożenia, regulacje prawne, przeciwdziałanie oraz wsparcie ofiar. [Niepublikowane – opracowanie sporządzone w roli konsultanta merytorycznego ds. naukowych, pod kier. prof. dra hab. Brunona Hołysta, na rzecz kampanii, dla Fundacji Ubi societas, ibi ius].

(PL)


39.

Krzemień, P. (2021). Pierwszeństwo pieszego „wchodzącego” na przejście dla pieszych. Nowy przepis Prawa o ruchu drogowym w świetle procesu legislacyjnego, wystąpień posłów i senatorów oraz zasad opiniowania wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (3), 7-34.

Pełna wersja artykułu (PL):

http://www.paragraf.ies.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/12/PnD.2021.3.03.pdf


38.

Krzemień, P. (2021). Hulajnogista na jezdni o dopuszczonej prędkości powyżej 30 km/godz. Prawo Drogowe.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/hulajnogista-na-jezdni-o-dopuszczonej-predkosci-powyzej-30-km-2


37.

Krzemień, P. (2020). Polemicznie w kwestii rozumienia przepisów. Konieczność rozumienia przepisów jako całości z niezbędnym uwzględnieniem orzecznictwa, innych ustaw, wykładni, piśmiennictwa oraz wiedzy specjalistycznej. Prawo Drogowe.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/piotr-krzemien-polemicznie-w-kwestii-rozumienia-przepisow


36.

Krzemień, P. (2020). Proponowane zmiany Ustawy PoRD w świetle Raportu ITS i KRBRD zawierającego błędne jej interpretacje, w zakresie pierwszeństwa ruchu pieszych. Opinia Sądowa [nie istnieje].

Pełna wersja artykułu (PL):

https://piotrkrzemien.pl/wp-content/uploads/2020/12/Raport-ITS-i-KRBRD-oraz-projekt-ustawy_PK.pdf


35.

Krzemień, P. (2020). Dyscyplinowanie pieszych w świetle interpelacji posła Artura Szałabawki. Prawo Drogowe.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/piotr-krzemien-dyscyplinowanie-pieszych-w-swietle-interpelacji-p


34.

Pawelec, K. J., Krzemień, P. (red.). (2020). Wypadki i inne zdarzenia drogowe. Opiniowanie w sprawach rekonstrukcji. Wolters Kluwer.

  1. Zasady planowania eksperymentu i aktualne podejście do opiniowania zdarzeń zaistniałych w okresie ograniczonej widoczności (407-448);
  2. Ślady cyfrowe w rekonstrukcji zdarzeń drogowych – odbiorniki GPS, kamery samochodowe, monitoring (fotogrametria 3D), tachografy, „czarne skrzynki” i sterowniki pojazdów (449-502);
  3. Nietypowość rekonstrukcji z udziałem pojazdów szynowych (502-522);
  4. Interpretacja śladu DNA – interdyscyplinarne ustalenie osoby kierującej z zastosowaniem modelu wielobryłowego (554-586);
  5. Zdarzenia pozorowane, wyłudzenia odszkodowań i cofanie drogomierzy (586-616).

Link do strony sprzedawcy (PL):

https://www.empik.com/wypadki-i-inne-zdarzenia-drogowe-opiniowanie-w-sprawach-rekonstrukcji-krzemien-piotr-pawelec-kazimierz,p1256791926,ebooki-i-mp3-p


33.

Krzemień, P. (2020). Prędkość urządzeń transportu osobistego i możliwe zagrożenia. Prawo Drogowe.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/piotr-krzemien-predkosc-uto-i-mozliwe-zagrozenia


32.

Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2018). Obliczenie prędkości i opóźnienia pojazdu z nagrania wideo przy ustawieniu kamery pod kątem 45° względem toru ruchu pojazdu. Problems of Forensic Sciences, vol. 113, (-), 91-104.

Pełna wersja artykułu (EN, PL - dalsza część artykułu):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2018?view=article&id=70:calculation-of-video-recorded-vehicle-speed-and-deceleration-at-a-camera-angle-of-45-relative-to-the-vehicle-motion-trajectory&catid=10:artykuly


31.

Krzemień, P., Gajek, A. (2018). Optimization of the force impulse parameters during collision of the vehicles using the evolutionary algorithm. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, vol. 421 (3), x-x. https://doi.org/10.1088/1757-899X/421/3/032015.

Pełna wersja artykułu (EN):

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/421/3/032015


30.

Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2017). Wpływ kąta usytuowania optycznej osi kamery monitoringu względem jezdni na odczyt prędkości i opóźnienia hamowania pojazdu z zapisu wideo. Część 1. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 167-177.

(PL)


29.

Krzemień, P. (2016). Optymalizacja modelu zderzenia pojazdów metodą ewolucyjną. [Nieopublikowana rozprawa doktorska]. Politechnika Krakowska.

Informacja o źródle i streszczenie (PL):

http://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetailsRPK&rId=65198


28.

Krzemień, P. (2016). Regulacje ruchu drogowego i ich wpływ na zachowania kierowców – zaufanie do prawa. Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze – Lektury Elektroniczne.

Pełna wersja artykułu (PL):

http://www.zielona-gora.po.gov.pl/magazyn/upload/lektury_elektroniczne/2016-zaufanie-do-prawa-pk.pdf


27.

Krzemień, P. (2015). Stopień zachmurzenia a widoczność w czasie zmierzchu. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 203-214.

Informacja o źródle (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2015pnd?view=article&id=956:numer-specjalny-2015&catid=15:pnd


26.

Krzemień, P., Grużewski, R., Witkowski, Z. (2015). Zapis z kamer samochodowych jako źródło informacji o prędkości pojazdów. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 187-202.

Informacja o źródle (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2015pnd?view=article&id=956:numer-specjalny-2015&catid=15:pnd


25.

Krzemień, P., Gajek, A., Kędziora, K. (2014). Algorytm ewolucyjny jako wiarygodna metoda modelowego opisu zderzeń pojazdów. W: W. Mitianiec (red.), Eksploatacja i bezpieczeństwo pojazdów (71-87), Politechnika Krakowska.

Informacja o źródle (PL):

https://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetailsBPP%26rId=48125


24.

Krzemień P. (2014). Wpływ warunków pogodowych na natężenie oświetlenia słonecznego w kontekście planowania eksperymentu widoczności. Paragraf na Drodze, (7), 29-39.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2014pnd?view=article&id=977:paragraf-na-drodze-07-2017&catid=15:pnd


23.

Krzemień, P., Kędziora, K., Wach, W. (2013). Optymalizacja zderzenia pojazdów z uwzględnieniem parametrów ruchu pozderzeniowego. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 165-178.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2013_PnD/Paragraf_Specjalny_2013.pdf


22.

Krzemień, P. (2013). Używanie świateł drogowych - obowiązek czy zalecenie? Paragraf na Drodze, (6), 71-77.

Streszczenie i źródło (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2013pnd?view=article&id=993:paragraf-na-drodze-06-2013&catid=15:pnd


21.

Krzemień, P., Unarski, J., Grzegorski, R. (2013). GPS receivers as sources of digital evidence. Problems of Forensic Sciences, vol. 95 (XCV), 651-669.

Pełna wersja artykułu (EN, PL-dalsza część artykułu):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2013?view=article&id=174:gps-receivers-as-sources-of-digital-evidence&catid=10:artykuly


20.

Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W. (2012). Usage of acceleration sensors for measuring the parameters of car curvilinear movement – comparison of results of simulation and experimental researches. Machine Dynamics Researches, vol. 36 (3), 45-52.

Streszczenie (EN):

http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-4623b93d-0e8e-42de-8fa8-e7a056b7e6f5?q=bwmeta1.element.baztech-13a731d8-96a8-42a1-adc0-a49425d76dcb;4&qt=CHILDREN-STATELESS


19.

Krzemień, P. (2012). Dyskusja nad kryteriami optymalizacji zderzenia pojazdów. Paragraf na Drodze, (10), 33-44.

Streszczenie i źródło (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2012pnd?view=article&id=1003:paragraf-na-drodze-10-2012&catid=15:pnd


18.

Krzemień, P., Gajek, A. (2012). Wpływ postaci funkcji jakości oraz wag kryteriów cząstkowych na wyniki optymalizacji zderzenia metodą genetyczną. Czasopismo Techniczne Mechanika, 5-M (10), 173-183.

Pełna wersja artykułu (PL):

http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i1/i5/i6/i3/i6/r15636/KrzemienP_WplywPostaci.pdf


17.

Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W., Waluś, K. J. (2012). Wykorzystanie czujników przyspieszeń do pomiarów parametrów krzywoliniowego ruchu samochodu – porównanie wyników badań symulacyjnych i eksperymentalnych. Materiały XX Francusko-Polskiego Seminarium Mechaniki, (-) 51-57.

(PL)


16.

Kędziora, K., Krzemień, P., Wach, W. (2012). Problematyka interpretacji danych z wybranych urządzeń rejestrujących parametry ruchu pojazdów. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 57 (2), 103-112.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://tech-rol.eu/images/Archiwum_X/2019/05/2012_2_19KKW.pdf


15.

Krzemień, P. (2012). Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Badania Wypadków Drogowych – EVU 2011. Paragraf na Drodze, (1), 65-77.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2012pnd?view=article&id=1012:paragraf-na-drodze-01-2012&catid=15:pnd


14.

Ciępka, P., Reza, A., Krzemień, P. (2011). Vliv zlepšených ţárovek na úroveň osvětlení vozovek a viditelnost chodců. In Sborník příspěvků XV. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod (Vol. 1).

Informacje o źródle:

brak


13.

Krzemień, P., Gajek, A. (2011). Wpływ współczynnika restytucji i kąta stożka tarcia na wyliczaną prędkość w zderzeniach – algorytm ewolucyjny jako narzędzie obliczeń. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 221-239.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2011_PnD/Numer%20specjalny%202011.pdf


12.

Krzemień, P., Unarski, J. (2011). Wykorzystanie możliwości rejestracyjnych odbiorników GPS w rekonstrukcji wypadków drogowych (kontynuacja badań). Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 219-239.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/images/PDF-Paragraf_na_Drodze/2011_PnD/Numer%20specjalny%202011.pdf


11.

Unarski, J., Krzemień, P. (2011). Making use of the recording capabilities of GPS receivers in road accident reconstruction. Published by Graz University of Technology, 191-201.

Streszczenie (EN):

https://www.evu-online.org/making-use-of-the-recording-capabilities-of-gps-receivers-in-road-accident-reconstruction?lang=en&option=com_content&view=article&cHash=c58c06707c6f22cc9891c401f399311f


10.

Grzegorski, R., Krzemień, P. (2011). Systemy rejestracji i przekazywania danych GPS. Paragraf na Drodze, (6), 57-69.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2011pnd?view=article&id=1022:paragraf-na-drodze-06-2011&catid=15:pnd


9.

Krzemień, P., Gajek, A. (2011). Powypadkowa ocena stanu samochodowych płynów hamulcowych. Paragraf na Drodze, (5), 46-57.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2011pnd?view=article&id=1023:paragraf-na-drodze-05-2011&catid=15:pnd


8.

Krzemień, P. (2011). Wpływ współczynników restytucji i tarcia w węźle zderzenia na przedzderzeniowe prędkości pojazdów. Optymalizacja jako narzędzie obliczeń. Paragraf na Drodze, (4), 28-43.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2011pnd?view=article&id=1024:paragraf-na-drodze-04-2011&catid=15:pnd


7.

Krzemień, P., (2010). Możliwość oceny stanu technicznego płynu hamulcowego w systemie diagnostyki pokładowej hamulców. Logistyka, (6). [wersja drukowana – styczeń 2011].

Streszczenie (PL):

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPGA-0002-0038


6.

Krzemień, P. (2010). Wykorzystanie możliwości rejestracyjnych odbiorników GPS w rekonstrukcji wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (10), 59-72.

Streszczenie (PL):

http://www.paragraf.ies.krakow.pl/paragraf-na-drodze-102010/#more-263


5.

Krzemień, P. (2010). Nadmierna prędkość jako zagrożenie zwiększające następstwa wypadków. Paragraf na Drodze, (5), 55-67.

Streszczenie (PL):

(błędny link na stronie PnD)


4.

Krzemień, P. (2010). Nieustąpienie pierwszeństwa a rzeczywista przyczyna wypadku. Propozycja ilościowej oceny problemu. Paragraf na Drodze, (3), 58-70.

Streszczenie (PL):

(błędny link na stronie PnD)


3.

Ciępka, P., Reza, A., Krzemień, P. (2009). Wpływ ulepszonych żarówek halogenowych na natężenie oświetlenia i widoczność pieszych. Paragraf na Drodze, (Numer Specjalny), 183-191.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2009pnd?view=article&id=1045:numer-specjalny-2009&catid=15:pnd


2.

Kędziora, K., Krzemień, P. (2009). Ortofotomapa jako narzędzie w opiniowaniu wypadków drogowych. Paragraf na Drodze, (9), 32-40.

Streszczenie (PL):

https://arch.ies.gov.pl/index.php/2009pnd?view=article&id=1048:paragraf-na-drodze-09-2009&catid=15:pnd


1.

Szadziul, R., Krzemień, P. (2006). Zdalne szkolenie kierowców z zakresu mechaniki ruchu samochodu – właściwe odstępy między pojazdami. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, (I), 109-115.

Pełna wersja artykułu (PL):

https://piotrkrzemien.pl/wp-content/uploads/2020/04/2006_Odstępy-między-pojazdami_RS_PK.pdf



Redakcja prac niewspółautorskich

Lipiński, K. (2016). Miejsce zdarzenia a zabezpieczony materiał dowodowy. Opinia Sądowa. (red. Krzemień, P.) [strona nie istnieje]

Pełna wersja artykułu (PL):

https://piotrkrzemien.pl/wp-content/uploads/2020/04/2016_Miejsce-zdarzenia-a-zabezpieczony-materiał-dowodowy_KL.pdf